20091017

KEMBALI MENULIS CERITA SADIS

Aku lama tak bercerita bukan sebab tak ada cerita.
Aku lama tak bercerita bukan sebab bahagia.
Cuma kekurangan masa dan peluang.

Aku berjaya membuat diri ini sibuk supaya tidak mental.

Walaupun masih..
Terlalu banyak perkara sedih untuk dicerita.
Tetapi..
Bila aku marah.. Aku sedih..
Aku tidur...
Bila terjaga dari tidur,kemarahan dan kesedihan hilang.

Tetapi lama kelamaan kemarahan tu,
macam dah jadi barah..
Ahhh...

Baik. Aku ingin bercerita tentang malam tadi.
Ya malam tadi.

Malam tadi, aku sedang duduk bersendirian dalam bilik,
Lalu masuk adik perempuan ku,
tiba tiba merentap wayar plug berkembar 3.
Dia mahukan nya untuk mengisi bateri talipon bimbit dan kameranya.
Tapi dengan cara itukah?
Tanpa meminta izin.
Dan,Aku sedang menggunakannya.
Wayar pengisi bateri talipon bimbit ku masih lagi melekat.

Aku tidak membenarkannya, dengan memberi sebab,aku sedang menggunakannya.
Tetapi dia naik berang.
Dirampasnya wayar plug itu.
lalu menumbuk-numbuk ku.menolak-nolak ku.
Tapi aku tidak membalas.
Berlakulah pula adegan tarik menarik.

Aku menang.
Dia bengang.

Dia lantas melibas meja mekap ku,
bertaburan barang,
Dia menanggalkan laci meja mekap ku,
bersepah isinya.
Tidak puas lagi..
Dia mengambil gelas berisi air sejuk diatas meja tersebut,
dan disiram ke muka ku,
Lalu..
Diugutnya ingin membaling,menghempuk gelas kaca itu pada muka ku.

Aku berang. Aku menjerit kebengangan. Ketakutan.
Takut dengan adik yang bezanya 5 tahun lebih muda.
Tangan aku menggigil.
Aku dengan pantas menarik rambut nya, dan menghumban nya keluar dari blik ku.
Aku tidak mahu berpanjangan.
Dia berang, terpekik-pekik diluar bilik.Aku duduk diam dalam bilik.
Babuji pulang. Dia mengadu.
Aku yang salah..
Haishhh... memang lah babuji akan salahkan aku.
Aku kan kononnya kakak.
Kakak patut mengalah..
Tapi. ikut keadaan la.

..
Aku ingat cerita sudah tamat.
Tetapi bila aku keluar dari bilik.
Memasuki bilik hadapan,
aku melihat gitar ku bergelimpangan.
Putus tali-talinya. Barai.

Aku naik setan.
Aku menjerit kebengangan.
Ingin ku capai Si Sialan itu untuk dikerjakan.
Tapi bonda menghalang.

Gitar!
Gitar kesayangan aku menjadi mangsa.
Dahulu masa gaduh sebelum ini,
dia menghempuk gitar ku yang satu dahulu itu ke dinding.
Pecah.Berlobang,
Lalu ku dihadiahkan gitar baru oleh orang.
Gitar itu pula yang menjadi kesayangan aku pula.
Namun...Juga.....
Dihancurkan.

Patutkah aku berang dan naik setan?
Anda tentukan.

Adik yang dibela, dijaga makan pakainya.
Dimandikan Disuapkan Ditidurkan.
Aku yang menjadi ibu mereka.
Kerana sedari kecil, bonda bekerja berjuta batu jauhnya.
Pulang setahun 2 kali sahaja.

Tapi adik itu juga,
yang berani memukul dan kurang ajar.
Langsung tidak berterima kasih.
Mengenang budi apatah lagi.

Hurmm..
Mungkin dia dibesarkan dengan melihat
babuji dan abang-abang memukul ku tanpa belas kasihan.
Jadi,
dia turut berfikir,yang dia juga boleh berbuat demikian.
Dibesarkan Dalam suasana kekerasan.
Terikut-ikut.

Dan langsung tidak menghargai barang.
Ingat beli barang cuma harus tonggeng bontot saja sudah boleh dapat agaknya.

Haish.
Sakit badan tak mengapa.
Luka-luka small matter sahaja.
Aku sudah kebal. Aku sudah Lali.

Tapi.
Luka di hati.
Biarpun boleh sembuh.
Ia akan berparut sampai mati.