20090224

SEKUTU

Aku punya sekutu.
Dan dengan dia aku cemburu.

Aku melihat bagaimana keluarganya melayannya.
Begitu baik. Begitu ditatang.
Apa kemahuan nya dituruti. Yang penting dia dihormati.
Dan tidak sesekali di sakiti.

Begitu bahagianya.
Babuji dan Bonda nya baik hati.
Mereka membuktikan bahagia itu harus dikecapi dlm kehidupan.
Sayang menyayangi.

Mereka membuktikan biarlah dunia mahu pandang bagaimana.
Mereka tetap ada untuk sebagai sebuah keluarga.
Walau pun kewangan ada ups dan down nya,
Tetap..tetap bahagia.

Aku tahu.
Aku pernah tinggal bersama mereka buat seketika.
Aku tahu mereka tidak pernah melayangkan walau sekali tapak tangan sesama.
Dan bagi aku..
Untuk hidup bersama dengan mereka, aku juga terasa tempias bahagianya.
Aku disayangi, dihormati.

Aku boleh bergelak ketawa besar-besaran.
Aku boleh berteriak-teriakkan kegembiraan.
Aku boleh berjalan-jalan bersenyum-senyuman.
Bergurau-gurauan senda..

Tidak seperti dirumah ku.
Bergelak ketawa sahaja, akan diteriak. Babuji akan berdengus kemarahan.
Jadi untuk bergelak riang bersama adik-adik, harus dibilik. senyap.
hanya badan yang bergerak seperti digoncang-goncang.
Untuk menangis dirumah itu, tidak sesekali.hanya dlm mimpi.

Aku bahagia di rumah sekutu ku ini.
Namun, bahagia aku tidak selamanya.
Aku harus juga pulang ke singgah sana realiti aku.
Ah. Tidak Adil.
Eh, apakah itu adil?

Tiada ulasan: